Frakter och leverans
Leveranstider
Våra sändningar skickas med DHL, vi har dock undantag för våra uppblåsbara kajaker som ibland skickas med FedEx (beroende på vart i Sverige det ska). Kajaker och glasfiber-SUPar skickas med DHL hemleverans. Tillbehör och uppblåsbara SUPar skickas normalt till DHL ombud men beroende på vart i Sverige sändningen ska så kan även SUParna levereras hem.
Vi skickar alla lagervaror inom 1-2 arbetsdagar från vårt lager. Därefter kommer leveranstid genom DHL eller Fedex.
- Leveranstiden till DHL ombud är normalt 1-3 arbetsdagar.
- Leveranstiden med DHL hemleverans tar 2-4 dagar eftersom de behöver en extra dag för att boka tid med kunden för leverans.
- Leveranstiden med Fedex är normalt 1-3 dagar.
Vi på Långholmen Kajak hjälper dig på alla möjliga sätt för att snabba på din leverans, vi kan dock inte ansvara för eventuella förseningar som fraktbolaget orsakar. Ring oss om du vill ha hjälp med att spåra eller veta mer om din leverans så hjälper vi dig.
När leveransen lämnar oss får du ett mail med sändningsnummer som du kan använda för att spåra paketet på fraktbolagets hemsida eller i en frakt-app.
Produkter som ej är lagervaror kan ha en avvikande leveranstid, i dessa fall finns det angivet vid respektive produkts beskrivning.
Fraktkostnad
DHL
Plastkajak/Glasfiber-SUP | 990:-/styck |
DHL Uppblåsbar SUP/Kajak | 249:-/styck |
Tillbehör | 129:- |
Hemleverans med DHL
Våra kajaker och glasfiber-SUPar levereras hem till dörren till den angivna adressen i din beställning. Vi på Långholmen kajak försöker styra leveransdatum i den mån vi kan, för att det ska passa dina önskemål. När din kajak har ankommit till DHLs lokala terminal kommer du bli aviserad och får välja dag och tid för leverans. DHL levererar måndag till fredag kl 09.00 – 17.00 och du får vanligtvis 2-3 alternativ att välja mellan. OBS – till vissa postnummer levererar DHL bara vissa dagar i veckan. Om du vill ta reda på vilka dagar DHL kör till ditt postnummer kan du kontakta oss eller själv gå in på deras sida och undersöka det, ange postnummer 12630 som avsändare.
Leveransavisering från DHL
Det är viktigt att du bokar utkörning av leveransen inom 4 dagar från det att den kommer till terminalen. Om DHL inte får tag i dig eller försöker köra ut den utan att du är hemma så lämnas den på deras terminal. Lämnas den längre än 4 dagar tillkommer en straffavgift som kan variera beroende på vilken terminal den ligger på. Efter 7 dagar skickas den tillbaka till oss vilket resulterar i ytterligare en avgift om 199kr plus en returfraktkostnad som beräknas utifrån storlek på leveransen och ort. Dessa kostnader kommer att dras från krediteringen av er beställning, alternativt debiteras er om ni vill ha produkten skickad igen.
Kontrollera leveransen från DHL
När DHL levererar din kajak/SUP är det viktigt att du kontrollerar den noga innan du accepterar leveransen. Vid eventuella transportskador ska dessa fotograferas och dokumenteras. Det är också viktigt att chauffören tar bilder och noga dokumenterar detta innan du skriftligen godkänner leveransen.
Efter att chauffören har dokumenterat godset så godkänner du leveransen, dokumenterar själv eventuella skador på godset noggrant och anmäler reklamationen till oss på Långholmen Kajak inom 5 dagar så hjälper vi dig vidare med ärendet.
I de fall där leveransen godkänts av en fraktskadad kajak utan att skadan dokumenterats av chauffören frånsäger sig Långholmen kajak allt ansvar för skadan.
Det är viktigt att du efter kvittering avemballerar kajaken direkt och ser efter så att det inte finns några dolda transportskador. Transportskador kan uppstå även om emballaget är helt.
Läs längre ned hur du reklamerar en skadad produkt.
Leverans till DHL ombud
Försändelser som skickas med DHL Service Point kommer att levereras till ett ombud när dig. Detta gäller försändelser av tillbehör och uppblåsbara SUPar. Ej uthämtade paket skickas tillbaks från ombudet till Långholmen kajak efter 7 dagar. Detta medför en avgift från DHL på 99kr plus en returfraktkostnad som beräknas utifrån storlek och ort. Dessa kostnader kommer att dras från krediteringen av er beställning, alternativt debiteras er om ni vill ha produkten skickad igen.
Leverans av uppblåsbara kajaker
Försändelser av uppblåsbara kajaker skickas med DHL eller FedEx. Oavsett transportör så kommer du som kund bli kontaktad kring försändelsen. Detta är beroende på vart i landet leveransen ska ske. Om speditören ej fått tag i er resulterar det i att försändelsen skickas tillbaks till Långholmen kajak. Detta medför en avgift från DHL på 99kr plus en returfraktkostnad som beräknas utifrån storlek och ort. Dessa kostnader kommer att dras från krediteringen av er beställning, alternativt debiteras er om ni vill ha produkten skickad igen.
Reklamation
En skriftlig reklamationsanmälan skall skickas till vår e-postadress, info@langholmenkajak.se inom 3 dagar från leveransmottagandet.
För att Reklamationen skall godkännas behöver den innehålla:
- Ditt namn eller ordernummer.
- Beskrivning av skadan.
- Bilder både med och utan emballage.
Vi tar därefter ärendet vidare med DHL eller Fedex och återkommer snarast med information om hur du skall få hjälp med ärendet.