Roder eller Skädda?

Roder eller Skädda?

Roder eller skädda – ett vanligt och inte sällan infekterat diskussionsämne i paddlarkretsar. Både vana paddlare och nybörjare kan använda antingen skäddakajak eller roderkajak – det finns inget som är ”rätt” eller ”mer proffsigt”, även om det kan tyckas så när man hör folk debattera saken. Men de fyller, åtminstone delvis, olika funktioner och fungerar på lite olika sätt. Här är ett försök att reda ut skillnaderna.

Enkelt uttryckt styr man med roder och håller kursen med skädda (det är inte riktigt sant, men nästan!). Att vissa kajaker har roder och andra skädda beror till stor del på skrovformen:
lång och rak köllinje – roder; svängd, bananformad köllinje – skädda.

Vill du paddla fort? Välj roder!

Det finns två kategorier av kajaker där roder är vanligast: nybörjarkajaker för uthyrning och tävlingskajaker (som verkligen INTE är för nybörjare. Till och med Gert Fredriksson lär ha vält första gången han satte sig i en tävlingskajak). Den långa, raka bottnen på en tävlingskajak gör att den blir snabb (tänk OS). Däremot gillar den inte höga vågor och den är svår att svänga, eftersom vattenlinjen blir väldigt lång. Kajaken har ju kontakt med vattnet ända från spetsen och hela vägen till bakersta änden. Det blir så att säga ”väldigt mycket kajak” som ska vridas runt i vattnet när man svänger. För att underlätta svängen sätter man dit ett roder.

En utpräglad skäddakajak har bananformat skrov och får en mycket kortare vattenlinje (för och akter hamnar ju uppe i luften). Det gör att den inte blir lika snabb som en tävlingskajak, men i gengäldmycket lättare att svänga (man svänger med paddeln eller kroppen eller både ock). Den trivs dessutom utmärkt i höga vågor. Ja, man blir förvånad över hur höga vågor dom faktiskt klarar av! Denna typ kallas ofta brittisk kajak eller havskajak.

Lätt att svänga alltså. Däremot kan det ibland vara knepigt att hålla en rak kurs, och det är då man använder skäddan. Skäddan har man alltså inte för att svänga med, utan för att paddla rakt med!

Hur ska man då använda skäddan?

Man kan göra som jag själv gjorde i början: tyckte jag att det var svårt att paddla rakt körde jag ner skäddan, ville jag göra en tvär sväng drog jag upp den.

Skädda: utnyttja vinden!

Men den riktiga finessen med skädda är att kunna utnyttja vinden, eller kanske snarare vindriktningen till sin egen fördel. Och här följer tre väldigt enkla tips:

+ Paddlar du mot vinden: ingen skädda
+ Paddlar du med vinden (alltså vinden bakifrån): full skädda
+ Paddlar du med vinden från sidan: halv skädda

Detta är egentligen allt du behöver veta!

Alla båtar som är på väg fram genom vattnet har en sak gemensamt: dom har bra grepp fram och dåligt grepp bak. När båten glider fram i vattnet bildas turbulens under aktern som gör att den sladdar hit och dit, medan fören ligger ganska så still. Detta gäller alla båtar, från kajaker och kanadensare till oljetankers, och egentligen allting däremellan. Det är också detta som är anledningen till att rodret sitter bak på båtar och inte fram.

Om vi tar det i tur och ordning:

Tänk dig att du paddlar rakt emot vinden. Då behöver du oftast inte ha någon skädda alls. För även om aktern är lite sladdrig så håller motvinden aktern på plats – någotsånär.

Paddlar du däremot bort från vinden, dvs med vinden i ryggen, så gör du klokast i att fälla ner skäddan helt och hållet, i alla fall om det friskar på lite. För skulle du hamna det minsta lilla snett så vill vinden ta tag i din akter – som ju har dåligt grepp – så att den sladdar bort från vinden mer och mer. Till slut ligger du med stora vågor tvärs in från sidan. Men om du har hela skäddan nere så ”låser” du aktern i vattnet, och då ligger aktern snällt kvar där den ska.

Ibland är man tvungen att korsa en fjärd med hård vind från sidan, vare sig man vill eller inte. Tänk dig nu att du försöker utan skädda. Som sagt: bra grepp i fören, dåligt i aktern. Och du har antagligen redan räknat ut vad som händer: vinden tar förstås tag i aktern och pressar den bort ifrån vinden, och ganska snart ligger du med nosen pekandes rakt mot vinden, hur mycket du än kämpar emot.

Detta är något som drabbar väldigt många typer av båtar och det finns en term för det: man säger att båten är lovgirig. Den vill ”lova” – med det menas att den vill lägga sig med nosen mot vinden.

Tänk dig nu det motsatta: du paddlar ut med hela skäddan nere. Som sagt: med hela skäddan nerfälld ”låser” du aktern i vattnet. Detta innebär att du nu plötsligt för ovanlighetens skull har bättre grepp i aktern än i fören. Då händer förstås det motsatta: vinden vill ta tag i fören i stället, och pressar den bort ifrån vinden, som den nyss gjorde med aktern.

Alltså: vill du korsa en fjärd med hård vind från sidan – dra spaken bakåt till hälften. Då kommer du rakt över.

Detta är dom ungefärliga grunderna. Att jag skriver ungefärliga beror på att båtar är uppför sig olika, kajaker är individer. Du får prova dig fram lite för att se vad som fungerar med just din kajak. Pröva också att paddla snett emot vinden eller snett bort ifrån vinden – du kommer snart att märka ungefär hur mycket skädda du behöver.

Men har du bara dom tre grunderna med dig, då klarar du de flesta situationer du kan hamna i. Och då vågar du ge dig ut i ganska så hårt väder i en skäddakajak.

Rak köllinje eller hjälpsegel – välj roder!

Men roder då? Jo, du kan ha roder också på en havskajak. Men har kajaken alltför böjd köllinje så gör ett roder inte så mycket nytta – sitter det längst bak når det ju knappt ner till vattnet. På riktigt långa kajaker däremot, som havsracers, surfskis och liknande, är roder nästan nödvändigt för att kunna svänga. Och ska du tävlingspaddla på plattvatten är det bara roder som gäller. Vill du paddla med hjälpsegel bör du också välja en roderkajak.

Med ett roder kan du lägga mer energi på själva framåtpaddlingen, eftersom du inte behöver använda paddeln för styrning. Tänk dock på att att inte trycka för hårt på pedalerna och vinkla rodret för mycket. Då bromsar det mer än det styr. Tänk filbyte på motorväg: du svänger inte, utan glider över, nästan utan att vrida på ratten.

Rodret ger dig möjlighet att koncentrera dig på att paddla framåt, snabbt. Skäddan, å andra sidan, tvingar dig till att bli en mer teknisk paddlare. Du lär dig snart olika styrtag, kantning, kontring mm. Paddlare som vill leka i vågorna – rolla (göra eskimåsväng), surfa och rockhoppa – väljer gärna skädda, ofta (men inte alltid) i kombination med grönlandspaddel.

Vill du ha en OS-medalj däremot– satsa på roder!